Cilji konference
Ljudje so se že od nekdaj selili. Vendar je to osnovno človekovo vedenje šele od sredine 19. stoletja obkroženo z mogočnimi ideologijami nacionalne države in njeno skrbjo za populacijske politike. Ne le glede strukture domače populacije in njenega fizičnega, duhovnega, rasnega, moralnega … in ostalega zdravja; emigracije je država že zgodaj razumela kot transgresijo, imigracijo pa kot nevarnost. Skozi celotno 20. stoletje so se meje med državami premikale med drugim tudi po t. i. kriteriju etnične pripadnosti populacij na spornih območjih. Diasporne etnične skupnosti v sosednjih državah in po svetu so bile zagledane in razumljene kot "odrezani udje" nacionalnih teles, ki so historično, jezikovno in kulturno čista in v stanju pravilnega nacionalnega bivanja, medtem ko so diasporne skupnosti ogrožene zaradi asimilacije, izgube jezika in kulture ter nacionalne zavesti. Diasporne etnične skupnosti so iznašle lastne zgodovine, od kolonialnega poslanstva "civiliziranja domorodcev" do političnih preganjanj in zgodb o trdem življenju v domovini, ki so množice ljudi pognale na pot iskanja boljšega življenja.
Na tej konferenci nas zanima predvsem, kako sodobne nacionalne države upravljajo odnos med seboj in skupnostmi, ki jih štejejo za svoje etnične diaspore. Z besedami Nine Glick Schiller: "‘Nacionalizem na daljavo’ lahko opredelimo kot niz idej o pripadanju, ki povezuje ljudi, živeče na različnih geografskih lokacijah, in motivira ali upravičuje njihovo delovanje v odnosu do ozemlja prednikov in njegove vlade."
Primarno vprašanje je torej, kako nacionalne države sprejemajo in vračajo te ideje in dejanja o pripadanju in predstave o skupnem izvoru, ter kako ustanovijo in spodbujajo, ideološko, pravno in morda finančno upravljajo in vzdržujejo odnose s svojimi diasporskimi skupnostmi. Da bi to vprašanje lahko pretresli tudi primerjalno, bomo razpravljali o štirih različnih primerih: Hrvaške, Izraela, Nizozemske in Slovenije.
Med mnogimi lahko poudarimo naslednja:
- Kakšna je zgodovina odnosa nacionalna država/diaspora v teh štirih primerih?
- Kakšne ideologije so obvladovale, in še obvladujejo ta odnos?
- Kako je odnos pravno kodificiran?
- Kakšne oblike vzajemnosti obstajajo med nacionalnimi in diaspornimi skupnostmi in kako se vzdržujejo?
- Kakšne ideje in teleologije se reproducirajo v tem odnosu?